آخرین اخبار
کد مطلب: 136449
ارکاني:
بودجه 1400 نامنظم‌ترين بودجه دولت‌ها محسوب مي‌شود/بودجه کارآمد نباشد کليات آن رد مي‌شود
تاریخ انتشار : 1399/09/17 10:09:23
نمایش : 927
عضو کميسيون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس شوراي اسلامي گفت: نمايندگان در حال بررسي پازل‌هاي بودجه هستند و امکان تحقق بخش‌هاي مختلف درآمدي دولت در بودجه بسيار سخت است و قطعا نمايندگان الزامي به رأي دادن به کليات بودجه 1400 ندارند و اگر بررسي‌هاي نمايندگان منتج به عدم کارآيي و کارآمدي بودجه باشد به رد کليات آن رأي خواهيم داد.
به گزارش خبرنگار سلام لردگان؛  به نقل از شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ احسان ارکاني نماينده نيشابور در مجلس شوراي اسلامي  در باره لايحه بودجه 1400 اظهار داشت: بودجه‌اي که دولت به مجلس براي سال آتي ارسال کرده است، عملا بودجه‌الوداع است، ولي مشکل آن است که اي‌کاش اين بودجه براي يک سال دولت فعلي بود، اين درحالي است که دولت لايحه‌ بودجه‌اي را براي اجرا در سال 1400 به مجلس ارسال کرده است که دولت فعلي فقط 4 ماه با اين بودجه و لايحه سر و کار دارد و عملا در مرداد ماه مراسم تنفيذ و تحليف رئيس جمهور بعدي برگزار شده و دولت فعلي فقط در 4 ماه ابتدايي سال آينده با اين بودجه سر و کار دارد.

وي افزود: فروردين ماه سال آتي عملا بخش‌هاي مختلف کشور درگير نوروز بوده و سپس بعد از آن درگير فضاي انتخاباتي شده و دولت خيلي کاري با بودجه‌اي که هم اکنون به مجلس فرستاده است، ندارد.

نماينده نيشابور در مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: ارسال بودجه در سال هشتم فعاليت هر دولتي از هم گسيخته‌ترين بودجه سنواتي محسوب مي‌شود؛ چراکه اين لايحه نامنظم‌ترين و غيرقابل تحقق‌ترين بودجه همه دولت‌ها محسوب مي‌شود؛ چراکه مي‌دانند قرار نيست کاري با بودجه‌اي که آنها نوشته‌اند داشته باشند و مي‌بايست دولت بعدي آن را اجرا کند.

وي گفت: در لايحه بودجه 1400 شاهد آن هستيم که درآمد پيش بيني شده فروش نفت نسبت به سال قبل آن 249 درصد  افزايش داشته است. اين در حالي است که در سال جاري دولت‌مرداني نظير نوبخت و زنگنه و حتي رئيس جمهور مدعي بودند که به دليل مشکلات تحريم‌ها نمي‌توانيم نفت فروخته و رقم ناشي از اين فروش در بودجه قابل تحقق نيست.

ارکاني خاطرنشان کرد: ما در بودجه سال 99، 250 هزار ميليارد تومان کسري بودجه داريم و مشخص نيست که براي سال 1400 که هيچ افقي براي آن ترسيم نشده است، دولتمردان درآمد فروش نفت را 249 درصد افزايش داده‌اند.

نماينده نيشابور در مجلس شوراي اسلامي تصريح کرد: منابع حاصل از فروش نفت، منابعي پيش بيني شده است که قاعدتا محقق هم نخواهد شد، اما مصارف و هزينه‌کردهاي آن قطعي محسوب شده و معادل همين رقم پيش بيني شده هزينه قطعي براي آن تراشيده‌اند که همين موضوع براي کشور مشکل‌ساز است.

وي افزود: قسمتي از مصارف و هزينه‌ها به حقوق و مزاياي کارمندان دولت بازمي‌گردد که بايستي آن را قطعا پرداخت کنند.

ارکاني گفت: دولت در لايحه بودجه 1400 پيش بيني کرده است که 90 هزار ميليارد تومان از محل فروش سهام شرکت‌هاي دولتي کسب درآمد کند که اين موضوع تکرار تجربه شيرين درآمد هنگفت براي دولت از محل فروش سهام شرکت‌هاي دولتي در بورس است که متقابلا به معناي تجربه تلخ مردم در خريد سهام شرکت‌هاي دولتي در بورس است که در ابتداي سال جاري منجر به آن شد که بسياري از مردم دچار ضرر و زيان‌هاي هنگفت شوند. ضمن اين که کسري بودجه دولت در سال جاري توسط مردم و از  جيب ملت براي دولت پر شد.

نماينده نيشابور در مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان کرد: در سال 1400 دولت پيش بيني کرده است که رقم درآمدي از محل فروش سهامش در شرکت‌هاي دولتي را افزايش بسيار زيادي دهد که اين پيش بيني قابل تأمل است.

ارکاني گفت:‌ در لايحه بودجه سال آتي شاهد رشد 47 درصدي منابع عمومي هستيم. اين در حالي است که در صورت محقق نشدن مي‌تواند ضربه نهايي را به اقتصاد کشور وارد کند. ضمن اينکه ماليات‌ها هم بخشي از منابع درآمد عمومي دولت محسوب مي‌شود که در سال آتي علي رغم اين که همواره بر لزوم کنترل بيشتر نظام مالياتي و جلوگيري از فرار مالياتي به عنوان شعار و وعده از سوي قواي مختلف بيان مي‌شد، اما اتفاق جالبي که در اين زمينه رخ داد آن است که در بودجه 1400 سهم ماليات که در بودجه سال جاري 40 درصد بودجه و منابع عمومي آن را تشکيل مي‌داد، در سال آتي به جاي افزايش با کاهش 10 درصدي مواجه شده و به رقم 30 درصد رسيده است که نشان دهنده آن است که ما به سمت کاهش ماليات از محل بودجه عمومي حرکت مي‌کنيم  که در تناقض سياست‌ها و شعارها و وعده‌هاي داده شده است. ما شاهد آن بوديم که در چهارشنبه هفته گذشته لايحه بودجه با اسنپ باکس اميري معاون پارلماني دولت به مجلس آورده شد و عملا در هفته جاري نمايندگان براي سرکشي به حوزه‌هاي انتخابيه رفته ولي نمايندگان به صورت شخصي در حال بررسي اين بودجه هستند و هرچه جلوتر مي‌رويم نواقص اين بودجه بيشتر آشکار مي‌شود و در روزهاي آينده کميسيون برنامه و بودجه به صورت تخصصي به اين موضوع ورود خواهد کرد.

وي با تأکيد بر اين که احتمال رد کليات لايحه بودجه 1400 بسيار بالاست افزود: بودجه‌اي که به مجلس داده مي‌شود داراي منطق و ساختار نظام مند باشد و پيش بيني‌ها بر اساس واقعيت‌هاي قابل تحقق باشد نه اين که در فضايي که مي‌دانيم فروش نفت و بازگشت منابع حاصل از فروش آن به سيستم بانکي سخت و مشکل است، نبايستي رقم آن چناني از سوي دولت در بودجه آتي نوشته مي‌شد، اين در حالي است که دولتمردان بارها به اين موضوع اذعان کردند که امکان فروش نفت وجود ندارد و نمي‌توانيم بپذيريم که درآمد فروش از نفت در سال آتي نسبت به سال جاري حدود 250 درصد بيشتر شود و اين رقم کاملا مشخص کننده عدم تحقق آن است که چنين موضوعي را ما در ماليات و فروش سهام دولت در شرکت‌هاي زير مجموعه خود شاهد هستيم.

نماينده نيشابور در مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: نمايندگان در حال بررسي پازل‌هاي بودجه هستند و امکان تحقق بخش‌هاي مختلف درآمدي دولت در بودجه بسيار سخت است و قطعا نمايندگان الزامي به رأي دادن به کليات بودجه 1400 ندارند و اگر بررسي‌هاي نمايندگان منتج به عدم کارآيي و کارآمدي بودجه باشد به رد کليات آن رأي خواهيم داد.

انتهاي پيام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ک

منبع: فارس

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس